Jag och mitt BARF-tjat..

Här hemma pratar jag nog irriterande mycket om BARF, läser nog ännu mer om ämnet också! Men det är så intressant och när jag börjar jobba så ska jag försöka få katterna att äta det! Just nu får de ju torrfoder och typ en gång i veckan Mush Vaisto..
 

I alla fall, jag läste ett jättebra, välformulerat och intressant inlägg på den här bloggen och fastnade speciellt för ett stycke om ben;

"Det finns många djurägare som är rädda för att ge sina djur kycklingben på grund av F-myten, men jag brukar beskriva det som så att ju lättare djuret är (kyckling, vaktel, lamm m.m.) - desto mjukare och mer lättsmält är benen. Ben från stora och tunga djur (ex. nöt eller älg) har en helt annat densitet och hårdhet eftersom att de måste bära så mycket mer vikt. Jag ger ben från kyckling, nöt, gris och vilt helt problemfritt men kycklingben är det jag är minst rädd för att ge bortsett från att de kan sätta i halsen om de äter för fort. Men det har ju bara med storleken att göra och ingenting annat.
 
Bra ben att ge är revben, nacke, bog, kycklinglår, kycklingvingar, grisknorrar, grisfötter, hela skallar... I princip det mesta som är i lagom storlek (så att djuret inte kan sätta det i halsen). Jag rekommenderar dock inte märgben eftersom att det är bärande ben. Bärande ben är den del på djuret som bär störst vikt och därför har benet en helt annan hårdhet/densitet som kan förstöra tänder och käkar. Märgben är alltså för hårda och flisar sig på ett farligt vis så undvik dem!"
 
Vet att jag och mamma pratade lite med det här om ben till Hera, så nu har jag ju en text här om vad som är bra och inte!
 



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR