14/7, Dag 8 - Venedig (Dag 3)

0 mil
 
Fick frukosten halv 9 och när vi ätit så gick vi ut på gator och torg igen. Planerna för dagen var att gå till en kyrka som längst ut på en av "öarna" samt gå till Ghettot och även köpa souvenirer! Som alla andra dagar var det svinhett och svetten rann som aldrig förr, men vi hade med oss vatten så det gick ändå.
Santa Maria della Salute är byggd i hälsans tecken till minne av alla de som dog i pesten.
Längst ut på "ön" stod en staty - en naken pojken med en fisk i handen. Yup
När vi gick tillbaka till B&B'et för att lämna av lite saker hittade vi ett tomt torg, fränt!
Nej, det är inte jag som står och gömmer mig i skuggan..!
Inte alls fin bakgård eller så...
Någon krigssnubbe vi hittade när vi gick tillbaka ifrån Ghettot.
 
Det blev bara de här bilderna ifrån den dagen, tyvärr. Men när vi gått omkring i Ghettot ett tag... Kanske ska berätta vad Ghettot är förresten!
Det är en del av Venedig som man fått/får göra arkitekturiska förändringar. Där är gatorna rakare och husen mer strukturerade.
Längst upp till vänster ser ni Ghettot, lite skillnad äre allt ;)
 
I alla fall, vi gick till Piazza di San Marco, kikade lite i butiker och åt massa glass! Vi hade bestämt oss för att köpa lite grejer, jag ville ha ett halsband och Erik ville ha en "fjäderpenna". Jag hittade ett sviiiiinsnyggt halsband, dör varje gång jag tänker påt!!! Fast när vi frågade vad det kostade blev vi väldigt ledsna - 2200 euro. Bajs typ! (ca 20.000 kronor för den som inte orkar räkna)
Men vi kikade in i en annan butik, fick hjälp av en italienare som hade en norsk mamma så han pratade lite norska med oss ^^ De hade väldigt fina smycken där, men jag provade två. Ett som var sjöstjärneformat, svarta diamanter. Det andra var droppformat, också svarta diamanter men även några vita tror jag. Kommer inte ihåg exakta priser men tillsammans tror jag att de gick på runt 15.000 kr!
Nä, inget inköp där inte! Erik köpte iaf sin penna och när vi var på jakt efter en restaurang så hittade vi en antikvitetsbutik där jag såg några fina bärnstenshjärtan. Vi gick in och jag kikade lite mer på dem, men Erik hittade ett jättefint hängsmycke som vi slog till på!
180 euro
 
Innan middag så gick vi tillbaka till B&B'et och fixade i ordning oss innan gick till restaurangen som vi var på första dagen. Sedan så strosade vi omkring lite, planerade vår hemresa (gick och kollade när båten gick ifrån vår hållplats) och sedan gick vi hem och packade ner det som vi inte behövde.
Klockan 11 så börjar det smälla utanför - fyrverkerier. Länge höll det på så Erik tassade upp till takterassen och kollade. Efter en stund så gick jag upp också. Det satt två från USA där och berättade att det var 700 år sedan pesten tog slut, det var därför de firade. I ca 1 timma höll fyrverkerierna på och sedan så gick vi och lade oss!
 
ps I den där smyckesbutiken vi var inne i och provade smycken, där satt en rysk brutta och hade precis köpt ett smycke (svinfult faktiskt) för NITTIOTUSEN KRONOR!!! ds
La´mama

Åh vilka fina bilder. Tur att du förklarade "getto"... jag tänkte mig ett kvarter där folk bodde på gatan typ.
Visst är det du som står i skuggan i din aprikosa klänning!? Kul att gå i svindyra affärer, man kan ju lotsas att man är rik :p Halsbandet du fick av Erik är jättefint!! Puss o kraaam!!

Härliga Bilder!




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR