Vegetarianer

Tänkte lägga upp lite av mitt tal som jag ska framföra inför klassen imorgon (eller ah snart, tidsinställt inlägg). Inklusive 3 bedömmande lärare (Svenska, Samhäll & Naturkunskap) NK-lärarn är dessutom vegetarian... aja, njut?:

 

Om alla lever som jag går det åt 1.48 jordklot. Jag är förvånad över mitt resultat, för jag trodde att det skulle vara mycket mer än vad det blev.  Eftersom jag tycker att jag konsumerar mer än vad jag egentligen behöver.

Men jag tror inte att resultatet stämmer, och det eftersom en del av frågornas svar innefattar mycket. Och en del av svaret kanske därför inte stämmer in på just dig. Man kan ta exemplet om mat-delen på testet. De som valt ”allätare” får en väldigt hög stapel, och det just för att kött anses som inte så miljövänligt. Men om man tänker tvärtom, är det miljövänligt att importera frukt och bönor om man ska bli en ”miljösmart” vegetarian? För i klimatet vi har i Sverige går det inte att odla allt man behöver, alla proteiner och vitaminer man behöver för att må bra och leva. Visst kan man odla någon sorts böna i Sverige, men vi behöver variation. Och då blir det så att vi kommer behöva importera.

Man kan använda flera olika färdsätt, såsom båt, tåg och flyg. Vi bör då ta hänsyn till allt prat det är om koldioxidutsläppen det är nu, även om jag tycker att man kan föra fram det mer och på ett bättre sätt. Fler människor skulle förstå bättre om politikerna lärde sig att prata svenska, ett språk som alla Sveriges invånare kunde förstå. Folket kan då bli mer insatta och göra någonting åt saken, istället för att göra som politikerna – stå och titta på tills man verkligen måste göra någonting åt det.

Vi tänker att en relativt stor grupp människor skulle bestämma sig att skjuta köttet åt sidan för att bli vegetarianer, hur skulle vi andra påverkas? Affärerna skulle troligtvis köpa in mer frukt och grönt, Miljöpartiet skulle antagligen få lite mera röster än vanligt. Men miljön då? Affärerna tänker nog ”vi importerar in billigt och säljer dyrt”, och det tjänar de ju massor på och det är ju positivt för deras ekonomi. Men som sagt, vad händer med miljön om man importerar med hjälp av flyg? Jo – koldioxidutsläpp.

Om vi sammanfattar det jag sagt så kan man komma fram till en intressant fråga ”Blir man mer miljövänlig om man blir vegetarian, egentligen?”

Jag har en nystartad smyckesblogg/inspirationsblogg!

Jag visar upp och säljer smycken till materialskostnad, så smyckena är billigare än på många ställen.



Kors, döskallar, kedjor, vingar, änglar, läder, ugglor m.m



Kika in, och hör av dig om du är intresserad av något, eller kika in för inspiration.

- http://smyckenbyanna.blogg.se



Kram! ♥

sv: Tack för att du svarade på frågorna :)

La´mama

Tänkvärda synpunkter...:)




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR